Varför ska jag anlita en webbyrå när jag kan göra det själv?

Uppdaterad 19 Mars 2018 11.45: Vi är inte en webbyrå och bygger ej kompletta hemsidor längre.
Det gör att vi kan hjälpa dig, som oberoende rådgivare, att anlita rätt webbyrå eller jämföra de offerter du har fått.

 

Det har aldrig varit enklare att ”finnas på nätet”, idag finns det en hel uppsjö med verktyg för att skapa en webbplats som inte kräver kunskaper i kodningsspråk som HTML eller PHP.
Ofta är verktygen gratis, ingår i webbhotellet eller kostar en mindre summa varje månad. De är enkla att använda och det behöver inte ta längre tid än en helg att få upp en enkel hemsida.

Det kanske låter som att webbyråer snart hör till historien vid en första anblick, men det är faktist raka motsatsen.

Högre konkurrens

Kunderna förflyttar sig i lavinartad fart över till det digitala i nästan alla B2C branscher, och de företag som inte flyttar med tappar potentiella intäkter. Företagen som väljer att stanna kvar i dåtiden är dock väldigt få, vilket har resulterat i ökad konkurrens.
I och med att det lanseras fler hemsidor (och uppdateringar av gamla & utdaterade) ökar också konkurrensnivån på webben, det blir svårare att tränga igenom bruset och få kunden att komma ihåg just dig.
För att få lite perspektiv så finns det åtminstone 7098 företag enbart i Stockholm som sysslar med redovisning. Majoriteten har en webbplats, och i dem flesta fallen så är skillnaderna mellan hemsidorna mycket små layout- & designmässigt, och ofta är också copy & texter snarlika.
Och det är lite så det blir när man som oerfaren försöker skapa sig en egen webbplats med hjälp av något i stilen ”Amazingly easy & also new drag & drop tool to build your own website” eller anlitar en dålig webbyrå.

SEO, Användarvänlighet, konvertering m.m

Våra uppdragsgivare anlitade oss för att dem visste att våra webbplatser skapar nya kunder och därmed blir ett projekt med positivt ROI (return on investment, avkastning).
För att täcka allt som krävs och behöver behandlas när man pratar om hur man ”gör en hemsida bra” skulle vi behöva skriva en hel bok, det är flera år av kunskapsförvärv, erfarenhet och data som ligger till grund för de webbplatser som presterar och attraherar kunder.

Summera detta för mig tack!

En hemsida är en investering om du väljer rätt, och ett slöseri med tid, pengar och resurser när du väljer fel. Låter det för bra för att vara sant, så är det antagligen inte sant.
Webbplatser som genererar kunder hittar du inte för några tusenlappar (om du inte har turen att stöta på ett Northside under sitt första ”baby-år” där man försöker tänka långsiktigt & bygga en portfolio..*). Det krävs en bred, och samtidigt djup kunskap i det digitala, data att utgå ifrån samt förståelse för psykologi och mänskliga interaktioner för att skapa hemsidor som presterar.

*Ps, om du känner dig träffad, håll ut! Vi har varit där du är, och med facit i hand så var det ett bra beslut att satsa stenhårt på att överträffa kundens förväntningar även när man inte på långa vägar fick ”rätt” ersättning för det, det kommer löna sig i slutändan. 

Behöver du hjälp med att anlita en webbyrå eller få en objektiv bedömning på de offerter du har fått? Hör av dig till oss på mail eller slå en signal på 08-120 575 10

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn