Brand Hub – Twitters nya statistikverktyg

Twitter har lanserat ett nytt statistikverktyg som kallas Brand Hub, ett verktyg för marknadsförare som annonserar på Twitter. Verktyget beskrivs som en ”360-graders, real-time view” som gör det möjligt för annonsörer att lära sig, agera och se effekterna av deras åtgärder på Twitter.

Vad är Brand Hub?

Every day, millions of people Tweet about brands. Each Tweet has the potential to give advertisers new insights to better understand what customers, prospects, and influencers are saying, thinking, and feeling about their brand. To date, marketers haven’t been able to gather these valuable insights in one place.

Brand Hub helps advertisers quickly understand their brand’s share of conversation, key audiences, and trends about their brand’s conversation. This 360-degree, real-time view gives the brand the opportunity to learn, take action, and see the impact of their initiatives on Twitter.

Twitters Brand Hub gör det möjligt för annonsörer och marknadsförare på plattformen för att hålla konstant koll på övergripande popularitet, trendande diskussioner och målgrupper för sina varumärken. Det ger statistik som hjälper marknadsförare få fram insikter från realtid konversationer om deras företag.

Det nya verktyget är en del av den sociala jättens analysverktyg och är för närvarande endast tillgänglig för utvalda stora varumärkesannonsörer och medelstora företag inom engelsktalande länder


TrueVoice

Twitters egenutvecklade måttenhet som låter varumärken spåra sin andel konversationer i realtid. Måttet beräknas genom att titta på tweets kring både en kunds varumärke och dess konkurrent. Procentandelen beräknas sedan med hjälp av antal visningar fokuserade på kundens varumärke.

Forskning har visat att tweets som nämner varumärken har lett till en direkt ökning av försäljningen.

Så här skriver Twitter själva om TrueVoice:

We determine your brand’s TrueVoice by first analyzing Tweets about your brand and those about your competitors. Then, we identify what percentage of these impressions your brand owns. As consumers see ads about your brand and your competitors on TV, display, and social channels, they send Tweets which are then counted in real time through TrueVoice.

Notera att det på höger sida av skärmen står ’Brand notifications timeline’, som inte bara visar ditt varumärkes mentions utan även vanliga ord och hashtaggar som används för att beskriva och diskutera ditt varumärke på plattformen.

Högst upp på listan visas i detta exempel hashtaggen #cup, som är den senaste termen som använts i diskussion innehållande ditt varumärke. Detta är en mycket bra, intressant funktion.

Det är en sak att veta att ditt varumärke diskuteras, men det är i hur det verkliga värdet ligger.

Twitter's Brand Hub

Audience

Under fliken ’Audience’ visas både aggregerade data om de människor som tweetat om ett varumärke – kön, plats, yrke, inkomstnivåer och annan demografisk information samt en lista över top influencers, som finns på höger sida av skärmen.

Twitter's Brand Hub
Conversation Details

Den här rapporten hjälper dig att förstå hur människor diskuterar kring ditt varumärke på Twitter.

Du kan se hur många visningar ditt varumärke fått över tid, hur många tweets som nämnde ditt varumärke eller produkt, tillsammans med de bästa fraserna som nämns i samband med ditt varumärke.

Du kan också se aggregerad data på viktiga ämnen som varumärkeslojalitet, köpintention och mycket mer. Om ditt varumärke är ett större företag med undervarumärken, kan du även se ytterligare segment med uppgifter för varje produkttyp eller undervarumärke.

På höger sida finns en del intressant statistik gällande räckvidd.

Indicators used to measure your brand – Saw Ad, Loyalty, Service och Price.

Dessa indikatorer kan vara värdefulla, även om beräkningarna bakom dem kommer att spela en viktig roll.

Twitter's Brand Hub

Även om det är ett verktyg för annonsörer på Twitter så verkar Brand Hub mindre inriktad på specifika annonser eller kampanjer och mer på bredare konversationer kring olika märken och produkter.

Många initiativ från både Twitter och Facebook har fokuserat på att spåra om annonserna ökar försäljningen. Brand Hub presenterar mer traditionell statistik för varumärkesreklam.

Det läggs också stor vikt vid visningar, inte bara tweets eller engagemang, som skulle kunna hjälpa Twitter påminna annonsörer om att en enda tweet kan ha en mycket stor inverkan om den ses av tillräckligt många.

Marknadsförare kan nu bättre förstå sin del av konversationen, viktiga demografiska målgrupper och relevanta trender. De kan ta reda på om deras varumärke är mest omtalat, eller minst omtalat, och av vem.

Bildkälla 

 

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn