10 tips för varumärken att öka synligheten på Instagram

Att öka sitt följarantal på Instagram och dessutom behålla det är inte det lättaste.
Här är 10 tips för varumärken om hur du kan göra och vad du ska tänka på.

I genomsnitt spenderar en vanlig användare runt 21 minuter per dag i appen.
Instagram har 300 miljoner aktiva användare per månad.

Så här ökar du synligheten för ditt varumärke på Instagram:

  1. Välj ett igenkännbart namn

Användarna bör enkelt kunna hitta ditt varumärke, så välj ett namn som är lätt att känna igen och lätt att söka efter.

 

  1. Håll din profil up-to-date hela tiden.

Uppdatera din bio frekvent. Se till att profilbilden är samma som du har på de andra sociala mediekontona. Det ökar igenkänningen för användarna.

 

  1. Lägg till din url

Lägg till din url i bion för att generera leads och driva trafik till din webbsajt.
Var noga med att uppdatera url när du kör kampanjer eller tävlingar så den leder direkt till det innehåll du vill att användarna ska engagera sig i.
Lägg till i din bildtext att det finns ”direktlänk i bio” när du vill uppmuntra till klick och engagemang.

 

  1. Skapa en hashtagg som är relevant för varumärket.

Uppmuntra användarna att hashtagga sina inlägg med din tagg så du kan se vilket innehåll som postas där ditt varumärke nämns.
Skapa nya hashtaggar för olika kampanjer. De ska naturligtvis vara relevanta för ditt varumärke och din aktiva kampanj.

 

  1. Engagera dig med dina följare

Följare uppskattar om du som varumärke interagerar med dem. Besvara kommentarer, svara på frågor. Glöm inte bort att engagera dig i poster som hashtaggats med dina taggar.
Interagera med dina följare på regelbunden basis. Det lönar sig, jag lovar.

 

  1. Reposta användargenererat innehåll.

Övervaka dina hashtaggar och reposts och gilla. Det får användarna att känna sig uppmärksammade. Dina följare är ambassadörer för ditt varumärke!

 

  1. Använd ett genomgående tema.

Använd samma filter på dina bilder, om du använder det.
Postar du bilder med text så använd helst samma typsnitt och färger som du har på din webbsajt.
Framgångsrika varumärken är de som har ett konsekvent tema på sitt Instagramkonto. Hitta ditt varumärkes tema och håll dig till det.

 

  1. Var aktiv i realtid

Posta innehåll som är relevant i realtid.
T.ex ”Happy Halloween” om det är den helgen.
”Grattis Kungen som fyller x år idag!”
”Idag är det kladdkakans dag, det firar här på kontoret med varsin bit härlig kaka…”

 

  1. Håll koll på statistik/engagemang

Vad fungerar bra och vad fungerar sämre. Hur många nya följare har tillkommit, hur många ”gilla” har de olika posterna fått.
Ändra strategi beroende på hur statistiken ser ut. Omvärdera. Testa, testa och testa.

 

Till sist, några tips om bild och text.

Hur ska du göra för att just dina bilder ska synas och uppmuntra till engagemang?

Om användaren följer många, så är flödet fullt av bilder.
Bilder, som var och en fyller hela skärmen på en smartphone.

En användare scrollar förbi en Instagrambild på några sekunder och därför bör du både ha en tilltalande bild och en engagerande text för att behålla deras uppmärksamhet.

Håll dina texter korta och enkla.
Användaren vill inte behöva läsa texten för att förstå bilden du postat.

Din bild eller video ska berätta historien medan bildtexten ger sammanhang.

Du bör inte överanvända hashtaggar och emojis.
Antal hashtaggar bör inte vara fler än 2-3 stycken per bild.
De ska vara relevanta till din post.

Använder du för många ser det ut som spam och det gillar ingen. Samma sak gäller emojis. Inte för många och inte i varje text.

Hitta medelvägen och det kan vara nyckeln du behöver för att konvertera användare.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn