8 sätt för företag att använda Periscope

Det finns en hel del fördelar med att använda Periscope som företag.
Marknadsförare kan bland annat se hur många kunder som tittar på deras sändningar och om de tittar på hela eller om de avslutar innan sändningen är slut. 

Liveströmmar är råmaterial, d.v.s. de är inte editerade på något vis utan tittaren ser exakt det som sänds i realtid.
Du behöver inte vara utbildad journalist eller filmare för att använda tjänsten och allt du behöver är i princip bara en smartphone eller en ipad/tablet.
Du sänder direkt till dina följare på Twitter.
Det är en klar fördel att inte behöva värva följare och fans innan du kan börja sända, utan använda dig av dina befintliga. 

Här är 8 sätt att använda Periscope för företag:

1. Kundtjänst / Support
Sänd en live how-to med tips och lösningar på vanliga problem dina kunder upplever, så kan du minska trycket på vanliga frågor via andra kanaler.

2. Intervju
Har du svårt att träffa en person som sökt tjänsten du utannonserat?
Kör liveström-intervju! 

3. Bakom kulisserna
Ta med dina kunder och följare bakom kulisserna på företaget.
Hur ser det ut på kontoret? Vem gör vad?
Hur går produktionen till och hur ser arbetsmiljön ut?
Ha en rundtur och visa hur ni jobbar.
Det är sådant de flesta av oss uppskattar att få se och det ger en mer personlig känsla.
Kunderna släpps in på en helt annan nivå och känner sig delaktiga.
 

4. Demo
Ha en live-demo av din nya fantastiska produkt så dina kunder får se alla fördelar och hur man använder den eller hur den/det fungerar.

5. Händelse
Händer det något speciellt på företaget? Ni kanske har någon form av event eller kanske fyller företaget år?
Livesänd det så alla dina kunder och följare kan ta del av vad som händer.
 

6. Rabattkoder och förtur
Ge de som följer din kanal och dina livesändningar rabattkoder ibland.
Få dina kunder att vilja följa dina livesändningar genom att ge dem något de uppskattar.
Eller låt dem vara först med att ha möjlighet att köpa din nya produkt.
 

7. Feedback
Ställ frågor till dina kunder för att få viktig feedback som du behöver för att kunna ge dem den bästa kundupplevelsen du kan.
Lär känna dina kunder och lär av deras synpunkter.
 

8. Sneak Peak
Visa upp en kommande produkt och ge dina följare en känsla av att de är speciella som får veta ”lite mer” än andra.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn