Den kompletta guiden för lansering av en hemsida – 85 punkter att gå igenom innan den stora dagen.

Att lansera en hemsida på rätt sätt är aldrig ett rutinuppdrag, och när det gäller en webbplats som är affärskritisk är det otroligt viktigt att allting blir rätt.

Genom åren har jag lanserat hundratals hemsidor, vilket självklart har resulterat i massvis med misstag och snedsteg. Med denna guide kan du spara både huvudvärk, tid & pengar genom att slippa många av de misstag som jag har gjort.

Textinnehåll

  1. Text har korrekturlästs, stavfel har åtgärdats och grammatiken är bra.
  2. Rubriker (H1, H2, H3 etc.) används, paragrafer och listor likaså.
  3. Alla Länkar fungerar
  4. Bilder, grafik, ljud & video är optimerat och fungerar på alla enheter
  5. Kontaktinformation är aktuell och lättillgänglig för besökaren.
  6. Placeholder-text (lorem ipsum dolum) har blivit borttaget och ersatt med riktigt material
  7. Det är snart 2016, se till så att all text är skriven för besökaren, inte för Google.

 


sökmotoroptimering inför hemsidelansering

Sökmotoroptimering

  1. .301 redirects är aktiva och dirigerar från gamla URL:er till nya.
  2. Hemsidan har en webbadress, antingen med eller utan www. som prefix, och trafiken dirigeras till den adress du väljer att använda
  3. Alt-taggar finns på alla bilder
  4. URL:er är rena och snygga, ex. northside.se/sökord
  5. Sidor har unika titlar (mindre än 70 karaktärer, inkluderar nyckelord)
  6. Sidor har unika meta beskrivningar (mindre än 156 karaktärer, inkluderar nyckelord)
  7. All metadata är intresseväckande, informativ och korrekt skriven
  8. Hemsidan laddar snabbt (helst under 2 sekunder)
  9. Hemsidan är följsam (responsiv, mobilanpassad, anpassar sig till skärmutrymmet)
  10. Microdata används.
  11. all HTML som finns är semantisk.
  12. Dynamisk XML sitemap finns.
  13. Open Graph taggar finns
  14. Sidor som inte ska plockas upp av sökmotorer har blockerats på server-/installations-nivå (robots.txt)
  15. Hemsidan är upplagd och verifierad i Google Webmaster Tools
  16. XML sitemap har länkats till från Webmaster Tools och i Bing’s motsvarighet
  17. rel=”nofollow” och canonicalization används där/om det behövs
  18. Inga brutna länkar existerar.
  19. Intern-länkning används konsekvent och skapar ett bra flöde

 


snabbhetsoptimering

Snabbhet

  1. Cache används och fungerar korrekt.
  2. Om sidan är internationell används ett CDN nätverk.
  3. Gzip är aktiverat och fungerar
  4. Webbläsar-caching används och fungerar
  5. Bilder är komprimerade
  6. Bilddimensioner har specifierats
  7. Bilder serveras skalade, dvs. anpassade för skärmen
  8. Minimera antalet redirects
  9. keep-alive är aktiverat
  10. Undvik CSS @import
  11. Optimera prioriteringar av stylesheets och scripts.
  12. Resurser laddas asynkront.
  13. HTML, CSS, Javascript och SVG’s är minifierade och optimerade för att minska filstorleken.
  14. laddningen av scripts skjuts upp så att det inte blockerar renderingen av hemsidan. (deferred script execution)
  15. Om möjligt har filer sammanfogats för att minska antalet page requests
  16. Sidan har belastningstestats och håller sig snabb även under proceduren

 


webbdesign

Design

  1. Hemsidan funkar på alla möjliga skärmstorlekar.
  2. En Favicon används
  3. Designen har bra fallback och fungerar på de populäraste webbläsarna (Firefox, Chrome, Safari, och tyvärr IE 7, 8, 9 & 10)
  4. CSS & HTML validerar fint i W3C validator
  5. Hemsidans innehåll ser bra ut om man försöker skriva ut. (en print.css kan behövas)
  6. Hemsidan ser bra ut även för de som har Javascript av-aktiverat
  7. Line-length är inställd så att det är enkelt att läsa.
  8. De kombinationer av typsnitt som används ser bra ut och kompletterar varandra.
  9. Ikoner och Touch- objekt är stora och enkla att trycka på i telefon/surfplatta
  10. 404 sidan är optimerad för att minska antalet avhopp.

 


Säker hemsida

Säkerhet

  1. För WordPressaren: Den kompletta säkerhetsguiden för WordPress är avklarad.
  2. Verktyg som Pingdom är installerade korrekt så att du vet om hemsidan går ner.
  3. Hostingmiljön är säkrad och det finns inga tecken på att webbhotellet du har valt är sårbart
  4. Frekventa back-ups är schemalagda
  5. En extra back-up av den färdiga sidan sparas på säker plats
  6. Lösenord och annan känslig information sparas i en säker databas.
  7. Om resurser finns har penetrationstester utförts innan hemsidan lämnar ev. staging-area
  8. Återställning från back-up har testats och fungerar korrekt.
  9. SSL används, om det inte finns en bra anledning att inte använda det..

 


webbanalys

Analytics/Spårning

  1. Google Analytics har implementerats och samlar data
  2. Om möjligt har relevanta IP-adresser (t.ex. till kontoret) exkluderats från insamlingen av GA
  3. Mål & Flöden har skapats och definerats i GA
  4. Google Webmaster Tools och Google Analytics har synkats och delar data
  5. Google Analytics och Google Adwords har synkats och delar data
  6. Värmekartor och liknande analysverktyg har installerats och samlar in data

 


lagar och regler kring webbplatser

Lagar & Regelverk

  1. Information om vilka cookies som används finns tillgängligt
  2. Information om hur personuppgifter behandlas finns tillgänligt om man samlar in detta
  3. Alla licenser för exempelvis grafik eller bilder finns nersparat.
  4. Upphovsrättsinnehavare för grafik, bilder m.m har fått ”beröm” (credit)
  5. Inga upphovsrättslagar bryts, full koll på rättigheter m.m

 


 

Diverse

  1. Få feedback från exempelvis usertesting.com för att få reda på hur din hemsida uppfattas av besökaren
  2. Kolla så att färgkontraster funkar för besökaren och att all text är läsbar och behaglig för ögat
  3. Viktiga funktioner, såsom formulär, fungerar även för de som har avaktiverat Javascript.
  4. Har varje sida ett tydligt mål – varför ska man besöka just den sidan?
  5. kontaktinformation och företagsuppgifter finns lättillgängligt
  6. Landningssidor används och är optimerade
  7. En innehållsstrategi (content-strategy) finns redo att använda
  8. Efter ett ifyllt formulär bör avsändaren dirigeras till en tack-sida, där du kan visa upp relevanta produkter eller relevanta artiklar/innehåll
  9. Efter ett ifyllt formulär bör avsändaren få ett tack-mail som bekräftar att meddelandet har mottagits och när de beräknas få ett svar.
  10. Använd ARIA Landmark Roles för att förbättra hemsidans tillgänglighet
  11. Formulär fungerar, har relevanta labels och sparar/skickar informationen korrekt.
  12. Belastnings-/stress-testning har utförts och hemsidan har stått pall.
  13. Key user journeys, besökarens väg till era verksamhetsmål, är testade av externa & oberoende personer
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn