Digitalakademin #1 – Landningssidor

Avskrift av videon Landningssidor – Vad det är, hur du skapar dem och varför du bör göra det nu!

”Hej!
Idag ska vi prata om landningssidor.
Vi ska prata om vad det är, varför vi använder dem, och hur vi gör dem på bästa sätt.

En landningssida är en plats som vi dirigerar trafik till.

Vi skickar dit den via annonser på google, på facebook eller på linkedin, i email-kampanjer eller i sociala medier. Vartän vi kan kontrollera vart trafiken ska gå, så bör vi ha en landningssida.

En landningssida finns på din site eller i ett 3de parts program, typ Unbounce eller Leadpages.
Syftet med en landningssida är att dels besvara besökarens fråga, men också att ge dem bästa möjliga chans att följa dina affärsmål, och ditt affärsmål kan i det här fallet vara att plocka upp telefonen, det kan vara att fylla i ett kontakformulär eller skicka ett mail, eller boka en tid direkt.

Genom en landningssida så för vi dem snabbare och mer effektivare mot målet. Med landningssidor tar vi tillbaka kontrollen. Vi kan alltså bestämma hur relevant och nära annonsen ska knyta an till sidan och när vi ökar relevansen mellan sökord, annonsbudskap och budskap på landningssidan får vi också en högre quality score, vilket ger oss rabatt på varje klick. Så genom dedikerade landningssidor så får vi alltså fler betalande kunder och vi betalar mindre pengar för dem.

Så hur skapar du en landningssida?

Antingen så gör du den direkt på siten eller så använder du en 3de partslösning som Unbounce eller Leadpages. Vilket alternativ som passar bäst för dig är svårt att säga.
Det beror på din kunskap, hur mycket kontroll du har över hemsidan och hur mycket tid du har.

Det bästa är såklart om du kan skapa sidor som google också kan indexera, för då har du en chans, att med arbetet du lägger också ranka organiskt.

I nästa video kommer jag gå igenom några landningssidor och dekonstruera dem och gå igenom på detaljnivå varför dem är bra eller dåliga. Men tills dess, om du behöver komma igång redan nu så finns det tre regler som är bra att ha i åtanke:

Regel nummer ett – en sida => ett budskap => ett mål.

Varför vill vi bara ha ett budskap?

Det är för att vi redan vet, vi vet att besökaren är på den sidan av den enkla anledningen att budskapet i annonsen, eller steget innan, resonerade med henne, och då vill vi ju förstärka det, då vill vi inte gå åt ett annat håll och säga att vi skapar ”responsiva hemsidor” för det är ju inte det hon har eftersökt, det är inte därför hon är på vår site.

ett mål per sida vill vi ha för att göra det enklare för besökaren att nå sitt mål, vilket i det här fallet också är vårt mål. Hon vill ha hjälp med webbdesign, det är det hon har sökt efter, då ska det vara målet.

Regel nummer två – vi vill besvara frågor med landningssidan.

Mia är inne på google och söker för att hon vill göra sin research innan hon pratar med en säljare eller ringer någon eller tar kontakt. så vi måste besvara alla de frågor som hon kan tänkas ha:

– Hur ser våra avtal ut?
– Hur har vi hjälpt liknande kunder i samma sits?
– Varför ska hon hjälpa just oss?

Vi vill besvara alla hennes frågor så att hon kan göra ett informerat beslut på egen hand.

Om vi inte besvarar hennes frågor kommer hon klicka sig tillbaka till sökresultatet och välja en konkurrent istället.

Regel nummer tre – håll landningssidan minimalistiskt.

Vi har inte samma kognitiva förmåga idag. Våra hjärnor är konstant uppe i varv. Genom att använda den vetskapen så kan vi designa sidor som är bättre.

Genom att hålla det minimalistiskt så ser vi till så att budskapet och målen får största möjliga synlighet.

Vi hjälper alltså besökaren att nå både hennes mål, men också vårat mål.”

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn