Personliga reflektioner kring digital marknadsföring i praktiken

I tidigare nyhetsbrev har jag refererat till en vetenskaplig rapport som redovisar forskningsresultat angående digitalisering och vilka mått och steg man bör ta i den processen. Själv har jag med hjälp av Northside börjat uppdatera min egen digitala marknadsföring.

För 15 år sedan ungefär var jag tidigt ute med sökmotoroptimering (SEO). Jodå, jag hamnade överst på AltaVista-listan på ordet målstyrning och fick faktiskt en beställning från Kiruna Kommun på detsamma. I övrigt hände inte mycket, telefonen var ganska tyst.

Senare lät jag göra om hemsidan och gjorde så att den innehåll mycket information. Så långt har hemsidan fungerat som ett visitkort. Kunder jag kontaktat via mail/telefon har kunna kolla upp Strategisk Utveckling AB och få ett första intryck, men inget mer. Jag fick rapporter från servern hur många som klickat på vad men det sa mig inget för jag visste inte hur jag skulle tolka den ganska kryptiska informationen.

Nu är sidan omgjord, se gärna  www.stratu.nu . Innehållet har uppdaterats och layouten gjorts om, men det är inte det viktigaste.

Det som gäller är att det finns:

  1. en uppmaning åt läsaren på varje sida att agera, (CTA, Call-To-Action)
  2. en chat-funktion för frågor och mötesbokning
  3. ett kundregister (CRM, Customer Relation Management) som heter Hubspot
  4. en koppling till Google Analytics och Google Adwords
  5. en del annat som jag inte behöver veta 😊

Speciellt kundregistret är mycket intressant. Den tidigare relationsdatabasen än nu ersatt med ett mycket kraftfullt verktyg men massor av funktioner för datasamling via nätet. Exempelvis uppdateras alla adresser automatiskt. Jag får massor av vital information om mina kunders fakta, göranden och låtanden, direkt i min telefon.

Har detta skapat försäljning? Nej, inte ännu, men det finns nu en bas att bygga på. Ett enmansföretag har inte stora resurser så man får ta ett steg i taget. Syftet med detta är att med kroppsspråket visa att jag tror på detta. Det är min övertygelse att jag inom en överskådlig tid skall kunna sälja mina konsulttjänster på ett mer automatiserat sätt än tidigare. Det har alltid varit en renodlat personlig kontakt som gällt, men paradigmet har nu börjat ändras.

Fortsättning följer i nästa brev om en vecka.

Kontakta mig gärna om du har en stund över att prata lite om detta.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn